بازدید امروز : 75
بازدید دیروز : 115
حجت الاسلام کرامتی، امام جمعه شهرستان فریدن می گوید: متأسفانه دغدغه های دینی آنگونه که باید در بین برخی مسئولین شهر وجود ندارد. وقتی به مسئولین اطلاعاتی و امنیتی شهر مراجعه می کنیم، می گویند برخورد با دراویش جزء وظایف اصلی ما نیست.
به گزارش فریدن نیوز و به نقل از خبرگزاری رسا، ایران از دیر باز و به دلائل مختلف محل ظهور و بروز مسلکها و نحله های فکری و اعتقادی مختلف بوده است. در این بین یکی از قدیمی ترین و مهمترین این نحله های فکری و رفتاری، صوفیه است که پیرامون آن آراء و نظرات گوناگونی مطرح است.
برخی از اساس این جریان را انحرافی و عقائد آن را الحادی می دانند و برخی نیز اصولا آن را بی اشکال می دانند، اما عده زیادی نیز با تفکیک بین صوفیه قدیم و جدید، هجمه های خود را در خصوص این فرقه به سوی صوفیه جدید وارد و آن را غیر از تصوف قدیم می پندارند و تصوف و صوفیه را در دوران کنونی فرقه ای می دانند که در پس چهره به ظاهر عارفانه و موجه، در پی نیل به اهداف دیگری، از جمله اهداف و اغراض خاص سیاسی هستند.
در این رهگذر فرقه گنابادیه از بقیه شاخه های صوفیه در ایران ظهور و بروز بیشتری دارد و در اکثر نقاط ایران به فعالیت مشغول است، از مهمترین خصوصیات این گروه به خصوص در دو دهه اخیر، میل به مطرح شدن در محافل اجتماعی و گاه سیاسی است تا بتوانند در این بین بر وجاهت خود افزوده و به عنوان یک گروه تأثیر گذار نقش ایفا کنند.
از فعالیت های این فرقه می توان به حوادث چند سال قبل در شهرهایی چون قم، بروجرد، بیدخت و … اشاره کرد که با درایت و هوشیاری مردم خنثی شد.
تحقیقات گزارش گر رسا حاکی از آن است که این فرقه انحرافی طی چند سال گذشته سعی کرده شهر فریدن در استان اصفهان را به یکی از پایگاه های خود مبدل کند. مطلبی که در ادامه می خوانید گزارشی تفصیلی از فعالیتها و اقدامات این فرقه در شهرستان فریدن است.
آمار ضد و نقیض
در مورد تعداد دراویش در شهرستان فریدن آمار ضد و نقیضی نقل می شود. آمار رسمی که منبع آن مقامات رسمی همچون امام جمعه و مسئولین امنیتی شهر هستند، نهایتا 300 نفر را اعلام می کند، اما آمار غیر رسمی نیز در این بین وجود دارد که منبع آن عمدتا طلابی هستند که در سطح شهر به فعالیتهای تبلیغی مشغولند.
این منابع غیر رسمی تا 2000 نفر را هم به عنوان پیروان این گروه ذکر می کنند. آمار و ارقام ضد و نقیض، بهانه ای شد که در این باره به تحقیق و بررسی بپردازیم.
در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم در برخی جلسات دراویش که به صورت عمومی برگزار می شود، تعداد زیادی حاضر می شوند، اما در جلسات هفتگی که در شبهای جمعه هر هفته برگزار می شود، جمعیت آنها به زحمت به 100 نفر می رسد.
امام جمعه شهرستان فریدن، حجت الاسلام کرامتی معتقد است عده زیادی از افراد و جوانان از سر کنجکاوی است که در جلسات عمومی حاضر می شوند و این حضور نشانه صوفی بودن و درویش خواندن آنها نیست.
مسئولین شهر نیز اکثرا عنوان کردند که دراویش برای اینکه خود را زیاد جلوه دهند و برای ایجاد جو روانی به این آمار دامن می زنند. اما برخی بر این نظرند که انکار جمعیت زیاد صوفیه از سوی مسئولین شهر برای فرار از پاسخ گویی و شانه خالی کردن از مسئولیتی است که متوجه آنان است. اما نکته ای که تقریبا همگی افراد به آن اذعان داشتند، رشد جمعیتی این فرقه در سالهای اخیر است.
مجذوبان شیطان
با بررسی های به عمل آمده به این نتیجه رسیدیم که دو گروه عمده جذب عقائد باطل این فرقه می شوند. دسته اول کسانی هستند که از جهت اعتقادی و فکری در سطح پایینی قرار دارند و نوعا از بین افراد کم سواد و بی سواد فریدن هستند و با دیدن ظاهر عارف مسلک سران این فرقه جذب آنها می شوند. حجت الاسلام کرامتی در این باره می گوید: با اکثر افرادی که جذب این فرقه شده اند تماس گرفته ایم و همه آنها را می شناسیم. این افراد نوعا از قشر بی سواد و کم سواد شهر هستند و به ندرت افراد تحصیل کرده جذب این گروه می شوند چون اگر فردی اندک اطلاعات دینی داشته باشد به خوبی در می یابد که اعمال و رفتار و عقائد این گروه با دین منافات دارد و جذب آنان نمی شود.
گروه دوم افرادی هستند که از جهت مسائل اقتصادی و معیشتی در تنگنا هستند. این فرقه با شناسایی این افراد به بهانه کمک مالی و اقتصادی، آنان را شیفته خود کرده و سپس آنها را جذب می کنند. حجت الاسلام کرامتی می گوید: منطقه فریدن یکی از مناطق محروم است، در یکی دو سال گذشته و با اوج گیری مشکلات اقتصادی، اعضای این فرقه با شناسایی افراد کم بضاعت یا بی بضاعت و اعطای وام بلاعوض و قرض و …. به آنها توانسته اند تعداد زیادی از آنها را جذب خود کنند.
حجت الاسلام ابن علی، طلبه طرح هجرت ساکن فریدن که سالیانی است در خط مقدم مقابله با این فرقه انحرافی حضور دارد در این رابطه می گوید: این فرقه با شناسایی جوانان بدون در آمد و بی کار، در مراسمی با عنوان گلریزان مقدار قابل توجهی از منابع مالی را در اختیار فرد قرار می دهد، تا بتواند برای خود کسب و کاری دست و پا کند و به اوضاع زندگی خود سر و سامان دهد. همچنین اعضای این فرقه مغازه هایی را در بعضی نقاط شهر به ازای مبالغ ناچیز اجاره می دهند، تا به این شیوه بتوانند افراد را نمک گیر کرده و اسیر خواسته های انحرافی خود کنند.
پیوند قمه زنها و دراویش
آقای اسماعیلی که مجری نماز جمعه فریدن است در مورد شیوه های یارگیری دراویش در شهرستان، نکته جالبی را مطرح کرده که طرح آن در این مجال خالی از لطف نیست. وی گفت: عده ای در شهرستان بودند که از قدیم الایام در ایام عاشورا و تاسوعا اقدام به قمه زنی می کردند، البته چند سالی بود که این کار را به دلایلی انجام نمی دادند، تا اینکه قضیه فتوای مقام معظم رهبری در منع قمه زنی مطرح گردید. درست در همین اثنا دراویش برای شکستن فتوای ایشان این گروه را تهییج به قمه زنی کردند و خود نیز به همراه قمه زنهای قدیمی به این کار اقدام کردند و با همین شگرد موفق شدند تعداد زیادی از آنها را به سلک خود درآورند.
مسئولین شهر؛ غفلت یا تدبیر
با توجه به مطالب فوق برایمان جالب بود که بدانیم در این سالها عکس العملی از سوی مسئولین فرهنگی و امنیتی در قبال فعالیتهای دراویش گنابادیه در شهر صورت گرفته است یا نه؟ اما با کمال تعجب و ناباوری دریافتیم که تا کنون عکس العمل در خور توجهی نسبت به انحرافات این فرقه نشده است.
البته اقداماتی نه به صورت سازمان یافته بلکه از سر دغدغه های دینی و به صورت خود جوش صورت گرفته است. حجت الاسلام ابن علی می گوید : اوائل کارم در شهر فریدن یک شب در مورد ولایت فقیه مطالبی را گفتم. تعدادی از اعضای این فرقه به سراغ من آمدند و شروع به بحث و جدل کردند، وقتی کار بحث بالا گرفت در نهایت یکی از آنها به من گفت فلانی! ما دراویش گنابادی هستیم، با ما در نیفت، ما خطرناک هستیم. وی می افزاید: اینها من را در خیابان به وسیله قمه تهدید کرده اند، حتی یک بار خانواده ام را تهدید کردند. از همه این قضایا مسئولین امنیتی شهر نیز خبر داشتند، اما هیچ اقدامی در این مورد انجام ندادند.
نکته جالب اینکه به نظر می آید در بین مسئولین یک نوع تسامح عمدی در برخورد با دراویش وجود دارد و کسی علاقه مند نیست به این مسأله بپردازد، به همین علت برخی از مسئولین شهر اساسا وجود چنین فرقه سازمان یافته ای را انکار می کنند و آن را ساخته ذهن برخی می دانند و برخی دیگر اصلا حاضر به سخن گفتن با ما نشدند.
در همین راستا، حجت الاسلام و المسلمین کرامتی، امام جمعه شهرستان می گوید: متأسفانه دغدغه های دینی آنگونه که باید باشد در بین برخی مسئولین شهر وجود ندارد. ایشان در ادامه می گوید: وقتی به مسئولین اطلاعاتی و امنیتی شهر مراجعه می کنیم آنها عنوان می کنند که برخورد با دراویش و صوفیه جزء وظایف اصلی ما نیست. ما آنقدر مسائل مهمتر داریم که این مسائل از اهمیت زیادی برخوردار نیست.
اما به نظر می رسد عدم علاقه مندی برخی از مسئولین به مسأله صوفیه تا اندازه ای ریشه سیاسی دارد. حجت الاسلام کرامتی می گوید: عدم برخورد با دراویش ریشه در مصلحت اندیشی های سیاسی دارد. چون روابط در شهرستان نوعا روابط فامیلی و قومیتی است در نتیجه مسئولین به صورت جدی به این مسأله نمی پردازند چرا که به فکر وجهه سیاسی خود هستند.
برخی ها، از زد و بندهای پشت پرده مسئولین با دراویش سخن می گویند، از این رو از فعالیت های فرهنگی به خوبی حمایت نمی کنند، در نتیجه فعالیت های صورت گرفته به دلیل پراکندگی و مقطعی بودن و عدم قوت علمی نتیجه قابل قبولی نداشته است. در این رابطه حجت الاسلام کرامتی می گوید: تا کنون چند جلسه در خطبه اول به این موضوع پرداخته ام و جلساتی نیز برای توجیه روحانیون شهرستان داشته ایم، ولی به دلیل کمبود بودجه و امکانات فرهنگی تا کنون نتوانسته ایم اقدام مثمر ثمری داشته باشیم.
وی در ادامه با انتقاد از برخوردهای منفعلانه با فرقه انحرافی صوفیه اظار داشت: هر کجا که ما منفعلانه برخورد کردیم آنها یک گام به پیش آمدند. ما در جلسه ای که با روحانیون داشته ایم به این نتیجه رسیدیم که باید با این گروه به صورت تهاجمی برخورد کرد و عقائدشان را مورد نقد قرار دهیم، در این صورت است که آنها به دلیل بی محتوا بودن عقائدشان قطعا عقب خواهند نشست.
آنچه مسلم است این است که برخوردها با این فرقه در شهرستان فریدن باید با هماهنگی کامل بین مسئولین فرهنگی و امنیتی شهر صورت گیرد و البته موانع این اقدام نیز باید هر چه سریعتر برداشته شود تا این فرقه با سوء استفاده از این موانع نتواند به رشد اختاپوسی خود ادامه دهد.
یکی از این موانع عدم وجود قوانین مدون در خصوص برخورد قضایی و انتظامی با دراویش است که عملا دست مسئولین قضایی و امنیتی را برای برخورد با اعمال خلاف این فرقه انحرافی بسته است.
نکته ای که در پایان این گزارش می بایست به آن اشاره شود این است که موضوع برخورد با دراویش و صوفیه در شهرستان فریدن به عنوان یک مطالبه عمومی در بین مومنین و متدینین تبدیل شده است، بر اساس گزارش های دریافتی، بسیاری از مردم مؤمن شهر نسبت به گرایش خانواده و خویشان خود به این فرقه ابراز نگرانی کرده و از مسئولین توقع دارند تا به صورت ریشه ای با این مشکل برخورد شود.
منبع: http://www.fereydannews.com
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
آوای آشنا
فهرست موضوعی یادداشت ها
اشتراک